fbpx

Strukturell skolios och funktionell skolios

Skolios kan delas upp i 2 olika kategorier. Strukturell skolios (orsakad av missbildningar i kotor eller skador på skelettdelar i ryggraden som framtvingar snedheter i ryggen) och funktionell skolios (normal skelettanatomi där ryggraden tvingas anpassa sig in i en snedhet). Ibland beror funktionell skolios på att personen har anatomiskt olika långa ben, men oftast är uppkomstorsaken okänd och då kallas skoliosen för idiopatisk

Idiopatisk skolios - träning - rehabilitering

Spiral stabilisering - SPS - har ett angreppssätt för idiopatisk skolios som består av både behandlingar, inlärning av individanpassade övningar/ träningsprogram. Rehabilitering - träning med metoden Spiral stabilisering innebär att träna hjärnan att styra hela kroppens muskelsystem utifrån ett artspecifikt "korrekt sätt". Det är utgångspunkten för alla kunder oavsett svårighetsgrad av skoliosen. Vid lyckad rehabilitering/ träning kommer överanvända muskler gradvis slappna av och bli mer flexibla i takt med att understimulerade muskler stärks och effektiviseras. Resultatet av detta blir bl.a. att muskelsmärta minkar, rörligheten ökar respektive minskar på rätt ställen i kroppen, så att bäcken, ryggrad och bröstkorg, på ett naturligt sätt, gradvis kan formas in i en rakare och mer symmetrisk form, både i statiska positioner samt i dynamiska rörelser. Behandlingarna som ges syftar till att underlätta den egna muskelträningen och är en mix av mjukdelstekniker, dry needling, manipulationstekniker m.m.

Idiopatisk skolios utvecklas hos många i unga år och dramatiskt under tillväxtåren och ju tidigare i livet denna koordinationsträning sätts in, desto bättre och snabbare effekt, är min erfarenhet. Anledningen till det är troligen en kombination av att alla inblandade strukturer är mjukare och mer anpassningsbara i unga år, samt att hjärnans "styrsystem" (koordinationen av musklerna) kan vara mer tacksam att påverka under individens övriga utvecklingssprocess. 

Vem kan rehabilitera idiopatisk skolios med Spiral stabilisering?

Att träna förmågan till spiral stabilisering är allmänt bra för alla människor. Men extra bra/ viktigt för dig som vill påverka utvecklingen av idiopatisk skolios. Oavsett hur många graders kurvatur du har, är stelopererad eller ej, ung eller gammal, bär korsett eller ej så är du kvalificerad till denna rehabiliterings-/ träningsform. Utgångsförutsättningarna påverkar vilka, samt hur stora förbättringar som är möjliga att göra. Du behöver dessutom vara villig att träna regelbundet. Min strategi jag har är att rehabiliteringen/ träningen ska anpassas och kunna genomföras i samklang med att vardagslivet fortgår. Mycket av de synliga störningarna inom idiopatisk skolios är ganska lika hos de flesta individer, men jag individanpassar alltid upplägget för varje kund och dess behov och livssituation. Inga arbetsmallar med andra ord.

Att genomgå lyckad rehabilitering av idiopatisk skolios är ingen ”quick fix”. Enstaka behandlingar under kort tid har begränsad effekt. Därför erbjuder jag min kompetens endast för längre upplägg om ca 1,5 - 2 år.

Är du intresserad av att veta mer vänligen kontakta mig personligen via 018-341919 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.