Särstavägen 1, 74140 Knivsta 018341919
Slide
..den naturliga vägen till funktion & hälsa
Slide
..den naturliga vägen till funktion & hälsa

Strukturell skolios och funktionell skolios

Skolios kan delas upp i 2 olika kategorier. Strukturell skolios (orsakad av missbildningar i kotor eller skador på skelettdelar i ryggraden som framtvingar snedheter i ryggen) och funktionell skolios (normal skelettanatomi där ryggraden tvingas anpassa sig in i en snedhet). Ibland beror funktionell skolios på att personen har anatomiskt olika långa ben, men oftast är uppkomstorsaken okänd och då kallas skoliosen för idiopatisk

 

Idiopatisk skolios - träning - rehabilitering

Spiral stabilisering - SPS - har ett angreppssätt för idiopatisk skolios som består av både behandlingar, inlärning av individanpassade övningar/ träningsprogram. Rehabilitering - träning med metoden Spiral stabilisering innebär att träna hjärnan att styra hela kroppens muskelsystem utifrån ett artspecifikt "korrekt sätt". Det är utgångspunkten för alla kunder oavsett svårighetsgrad av skoliosen. Vid lyckad rehabilitering/ träning kommer överanvända muskler gradvis slappna av och bli mer flexibla i takt med att understimulerade muskler stärks och effektiviseras. Resultatet av detta blir bl.a. att muskelsmärta minkar, rörligheten ökar respektive minskar på rätt ställen i kroppen, så att bäcken, ryggrad och bröstkorg, på ett naturligt sätt, gradvis kan formas in i en rakare och mer symmetrisk form, både i statiska positioner samt i dynamiska rörelser. Behandlingarna som ges syftar till att underlätta den egna muskelträningen och är en mix av mjukdelstekniker, dry needling, manipulationstekniker m.m.

Idiopatisk skolios utvecklas hos många i unga år och dramatiskt under tillväxtåren och ju tidigare i livet denna koordinationsträning sätts in, desto bättre och snabbare effekt, är min erfarenhet. Anledningen till det är troligen en kombination av att alla inblandade strukturer är mjukare och mer anpassningsbara i unga år, samt att hjärnans "styrsystem" (koordinationen av musklerna) kan vara mer tacksam att påverka under individens övriga utvecklingssprocess.

Slide

Mjukdelsbehandlingarna underlättar inlärningen av korrigerande koordinationsträning. Successivt intränas mer komplexa sammansatta rörelser, för att slutligen integreras i komplexa "rörelseprogram" som gång/ löpning m.m.

Vem kan rehabilitera idiopatisk skolios med Spiral stabilisering?

Att träna förmågan till spiral stabilisering är allmänt bra för alla människor. Men extra bra/ viktigt för dig som vill påverka utvecklingen av idiopatisk skolios. Oavsett hur många graders kurvatur du har, är stelopererad eller ej, ung eller gammal, bär korsett eller ej så är du kvalificerad till denna rehabiliterings-/ träningsform. Utgångsförutsättningarna påverkar vilka, samt hur stora förbättringar som är möjliga att göra. Du behöver dessutom vara villig att träna regelbundet. Min strategi jag har är att rehabiliteringen/ träningen ska anpassas och kunna genomföras i samklang med att vardagslivet fortgår. Mycket av de synliga störningarna inom idiopatisk skolios är ganska lika hos de flesta individer, men jag individanpassar alltid upplägget för varje kund och dess behov och livssituation. Inga arbetsmallar med andra ord.

Vad kan man förvänta sig för resultat med Spiral stabilisering?

Slide

Många faktorer spelar roll när det kommer till hur väl effekten av SPS-träningen kommer att bli. Att i förväg sätta upp en förväntad procentsats av minskad kurvatur av skoliosen är i princip omöjligt. Däremot går det att identifiera hur goda förutsättningar varje individ har att lyckas. Koordinationsförmåga, rörelseförmåga och kroppsuppfattning är några viktiga egenskaper. Andra avgörande faktorer är hur livsstilen ser ut, vilka rörelsevanor finns, hur ser studie-/arbetssituation ut, idrott, stress mm. 

Vissa tränar spiral stabilisering väldigt intensivt och följer strikta direktiv för att uppnå så bra resultat som möjligt. Det kan innebära långa pauser från sin favoritsysselsättning eller arbete men är en nödvändighet för att nå maximal effekt och/eller bli av med tillhörande svår smärta. Andra tränar mer sporadiskt vid behov och är inte villiga/ eller har möjlighet att göra större livsstilsförändringar. Alla med skolios har sin historia, förutsättningar, önskemål och behov vilket jag tar hänsyn till för att optimera effekten för varje individ. 

Jag erbjuder kunskap om skolios, hur du kan tänka, vad du själv kan göra utifrån din situation för att fungera så bra som möjligt.

 

Är du intresserad av att veta mer vänligen kontakta mig personligen via 018-341919 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.